Ambitie

“Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.”
—Mahatma Ghandi

Een wendbare organisatie heeft een duidelijke een eenduidige missie. Deze missie is inspirerend. Het geeft aan waar de organisatie naar toe wil, wat zij ziet als haar bestaansrecht. Waarom is de organisatie er? Werken vanuit de bedoeling en niet vanuit een doel maakt de organisatie wendbaar. Er kunnen alternatieve keuzes worden gemaakt, andere diensten of service, zolang de bedoeling, de reden waarom de organisatie bestaat, maar als uitgangspunt blijft dienen. 

Toen ik startte met Greenfield Strategy vond ik dit maar moeilijk concreet te maken. Wat mij hielp was een voorbeeld dat Wouter Hart (auteur ‘Verdraaide Organisaties’) gaf over een fietsvakantie die hij samen met zijn vrouw deed. Ze hadden zich tot doel gesteld om vanuit huis naar Luxemburg te fietsen. Echter de tweede dag ging het regenen. Ze hebben toen, met het doel voor ogen, de regenpakken aangetrokken en zijn zo ver mogelijk door gaan fietsen. Want wat ze nu fietsten hoefden ze later niet meer te doen. Hoe sterk een doel is zal duidelijk zijn. Maar bij hem knaagde er iets: waarom zou je jtijdens een vakantie je vrijwillig nat laten regenen terwijl je ook heerlijk voor de openhaard kon zitten? Wat was hun bedoeling ook al weer? Als je weet wat je bedoeling is, heb je meer alternatieven.

De bedoeling biedt een uitnodigend perspectief, is een vertrekpunt, een referentie voor al het handelen van iedereen in de organisatie. Het vormt het noorden op een kompas.  Als de bedoeling, de missie, ruimte biedt voor alternatieven gaat de organisatie een flexibel business model nodig hebben. Anders sterft de bloem in de knop. Het is belangrijk dat de systemen, procedures en structuren de flexibiliteit ondersteunen.

De bedoeling, de missie, is ambitieus.  Het daagt de organisatie en de mensen uit om verder te gaan, om nieuwe wegen te bewandelen, zichzelf te overtreffen en de klant te verbazen.  Door de grenzen regelmatig te verleggen blijft iedereen alert, de behoefte om te willen reageren op de markt blijft. En een mooie neveneffect; de medewerkers blijven door de voortdurende ontwikkeling duurzaam inzetbaar. 

Vergeet als afsluiting niet om de ambitieuze missie, de bedoeling te laden met sterk tot de verbeelding sprekende beelden. Denk aan een logo als Puma: met schoenen van Puma ren je net zo snel en soepel als het dier. Of de zwaan van ‘onze’ trots de KLM, die rustig, majestueus en veilig vliegt over het groene Nederlandse landschap. Door het beeld worden de waarden en normen concreet en tastbaar. 

“The greatest danger for most of us is not that our aim is to high and we miss it, but that it is to low and we reach it”.
—Michelangelo

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.