Bevlogen medewerkers

Het is mijn overtuiging dat het voor alle organisaties mogelijk is om te werken met ondernemende medewerkers, voor loyale klanten met een hoge wendbaarheid en sterke innovatiekracht.
—Katinka Versteegh

In de afgelopen periode waarin ik veel netwerkgesprekken had, werden mij genoeg argumenten tegen voor de voeten geworpen:

  • Mensen zijn uiteindelijk toch liever lui dan moe
  • Dat werkt alleen bij hoogopgeleide medewerkers
  • Ach, dit lijkt toch meer op lopende band werk
  • Als de leidinggevende op vakantie is dan komt er al niks meer van terecht
  • Als manager heb ik als enige het overzicht

U weet er vast nog wel een paar aan toe te voegen.

Tegelijkertijd: wie wil er nu geen bevlogen medewerkers? Zij werken harder en bruisen van de energie. Niets is hun te gek of te veel. Zij zorgen voor een 10% hogere klantloyaliteit, zijn 20% winstgevender en zijn 40% minder ziek.

Ook is niemand er mee oneens dat mensen meer kunnen dan ze laten zien op het werk. Er zijn genoeg medewerkers die andere of zwaardere verantwoordelijkheden hebben bij bijvoorbeeld (sport)verenigingen of als mantelzorger.

En de wenkbrauwen gaan ook omhoog bij de gedachte dat de manager als een soort circusartiest alle schoteltjes op stokjes draaiende moet houden; de nieuwe ontwikkelingen moet bijbenen, snappen en doorvoeren; moet weten wat er bij al zijn klanten speelt; zijn medewerkers moet motiveren en stimuleren; zijn bazen tevreden moet houden en de aandeelhouderswaarde moet verhogen. Deze spin in het web zou aan 8 poten nog niet genoeg hebben.

Het is niet vreemd dat controle het mechaniek is geworden van de manager. Je zal het maar moeten doen. Het zal je kop maar zijn!

En toch zit gek genoeg daar ook de crux. Iedere manager wil ondernemende medewerkers die zelfredzaam en zelfsturend zijn. Wat heerlijk al deze mede ondernemers! Een verlichting van een taak die vaak gezien wordt als ouder-kind. Alleen daar waar het kind moet groeien naar volwassene wil de ouder zijn rol niet loslaten. Want wat moet hij dat nog doen? Wat gaat zijn toegevoegde waarde dan nog zijn?

Voor de manager die wel over de grens van zijn eigen functie heen wil kijken wordt het credo: geduld en doorzettingsvermogen. Decennia lang, zelfs meerdere generaties lang, zijn medewerkers behandeld als kinderen. Van de prikklok tot urenregistratie, van handboek tot autorisatieschema’s. Hele afdelingen zijn er voor in het leven geroepen om de medewerkers in de juiste banen te leiden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.